۱۳۹۱ بهمن ۲۴, سه‌شنبه

سرنوشت: زندانیان را کی شکنجه می کند؟

تعداد از روزنامه های چاپ امروز کابل در کنار سایر مسایل، در رابطه به چگونگی گزارش شکنجه زندانیان در افغانستان تبصره کرده اند.

ویسا
روزنامهء غیر دولتی ویسا نوشته است، هیاتی که از سوی رییس جمهور جهت تحقیق در مورد ادعای شکنجه زندانیان در زندان های افغانستان تعیین شده بود، شکنجه نمودن زندانیان در برخی از زندان ها و توقیف خانه ها را تایید کرده است.

روزنامه نوشته است، هیات یاد شده در جریان تحقیق در این خصوص، هیچ نمونهء از شکنجه های سیستماتیک و تجاوز جنسی بر زندانیان را نیافته است.

به باور این روزنامه، به لوی څارنوالی افغانستان باید وظیفه سپرده شود که مطابق ماده 51 قانون زندان، عاملان شکنجه را تحت تعقیب عدلی قرار دهد.

سرنوشت
روزنامه غیر دولتی سرنوشت در سرمقاله شماره امروزش پرسشی را مطرح نموده که زندانیان را کی شکنجه می کند؟

به نوشته روزنامه، گزارش ها از شکنجه زندانیان در زندان های افغانستان در حالی به گوش می رسد که دولت در تلاش صلح با مخالفان اش است.

به باور این روزنامه، در ارگان های نظامی دولت به خصوص در وزارت داخله و ریاست امنیت ملی افغانستان، گروه حاکم است که چند سال پیش در زمان حاکمیت طالبان، عملاً در جنگ با این گروه درگیر بوده اند.

سرنوشت پیشنهاد می کند، برای دولت و جامعه جهانی لازم است که به اساس یک میکانیزم در ادارات افغانستان، موارد سوء استفاده از قدرت و برخورد های تنظیمی را ریشه کن سازد که دولت را با تهدید مواجه می سازد.

محور
روزنامهء غیر دولتی محور نگاشته است، در حال حاضر در زندان های افغانستان، عدهء زیاد از زندانیان وکیل مدافع ندارند و عدهء دیگر با وجودیکه مدت حبس شان تکمیل شده است، به دلیل عدم توجه به دوسیه های جرمی شان در زندان همچنان بی سرنوشت به سر می برند.

در سرمقاله این روزنامه آمده، حالا زمان آن فرا رسیده که نهاد های عدلی و امنیتی افغانستان جهت جلوگیری از شکنجه زندانیان جداً اقدام نمایند.

به باور سر مقاله نویس ارگان های مسوول باید با در نظرداشت حقوق زندانیان، به تمام آن عده از دوسیه های که تا به حال به آن رسیدگی نشده، رسیدگی نماید.

دنیا
روزنامه غیر دولتی دنیا در سر مقاله اش نوشته که شکنجه زندانیان مشکلات را حل کرده نمی تواند.

به باور سرمقاله نویس این روزنامه، جامعه جهانی باید با حکومت افغانستان در خصوص معیاری ساختن زندان ها کمک کند و لازم است که حکومت نیز در زندان ها کسانی را به کار بگمارد که از حقوق زندانیان به تمام معنی آگاه باشند.

ملی باور
روزنامهء غیر دولتی ملی باور با اشاره به مساله شکنجه زندانیان در زندان های افغانستان نوشته است، لازم است تا حکومت جهت حل این مشکل گام های جدی بردارد.

به باور این روزنامه، آن عده از کسانیکه از قوانین سرپیچی می کنند و ارزش های بشری را پایمال می کنند، باید مجازات شوند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر