۱۳۹۱ بهمن ۲۴, سه‌شنبه

نشست علمای افغان و پاکستان ماۀ آینده در کابل برگزار خواهد شد

شورای علمای افغانستان با علمای پاکستان برای برگزاری نشست عالمان هردو کشور در کابل توافق کردند.
شورای علمای افغانستان روز سه شنبه گفته اند که نشست عالمان افغانستان و پاکستان برای تامین صلح و امنیت درهردو کشور در ماۀ مارچ در کابل برگزارخواهد شد.
هئیت شورای علمای افغانستان روز چهارشنبه گفته است که در این نشست پنجصد عالم دین تنها از افغانستان و پاکستان شرکت خواهند کرد و برای تامین صلح و ثبات در افغانستان و پاکستان تصمیم خواهند گرفت.
اکنون عالمان دین افغانستان و پاکستان تلاش ها را برای تامین صلح و امنیت در هردو کشوردر روشنی مبادی و اساسات دین اسلام آغاز کرده اند.
شورای علمای افغانستان گفته است که در سفر دو روزه شان به پاکستان با عالمان برجسته پاکستانی توافق کرده اند که نشست عالمان دین هردو کشور در ماۀ مارچ در کابل برگزار خواهد شد .
عضو هئیت شورای علمای افغانستان، امین الدین مظفری گفته است که:« ما طی دو روز با علمای برجسته پاکستان ملاقات کردیم و به توافق رسیدیم و فیصله کردیم که نشستی در ماه مارچ در کابل برگزار گردد و ۲۵۰ نفر از هریک کشور که مجموع آن ۵۰۰ نفر می شود، شرکت کنند.»
شورای علمای افغانستان گفته است که کمیته یی از هردو طرف برای آماده گی این نشست تشکیل شده است و قرار است اعضای پاکستانی این کمیته به روز سوم ماۀ حوت برای گفتگو در این باره به کابل بیایند.
در حالی که روزنامۀ مک کلچی امریکایی که روند صلح افغانستان را به گونۀ منظم نظارت می کند، نگاشته است که برخی از علمای پاکستانی شرکت در این نشست را رد می کنند و گفته اند تا هنگامی که در این نشست طالبان شرکت نکنند شرکت نخواهند کرد.
و این روز نامه نگاشته است که رد پیشنهاد حکومت افغانستان ازسوی علمای پاکستانی برای شرکت درنشست علمای کابل، روند صلح را با طالبان با چالش تازه یی روبروساخته است.
اما شورای علمای افغانستان این گفته را نظر شخصی برخی از افراد مغرض می داند و گفته اند که برخی ها می کوشند تا این روند را به چالش بکشانند.
عضو هئیت شورای علمای افغانستان، امین الدین مظفری گفته است که:« در بین علمای پاکستان یک کس میخواست که گفتگو ها به ناکامی بی انجامد و آن شخص از لست علمای پاکستان بیرون شد و زمانی که در محرومیت قرار گرفت از آدرس خود بعضی چیز ها به رسانه گفت که بعدأ از سوی رییس علمای پاکستان در این دیدار رد شد.»
عضو هئیت شورای علمای افغانستان، مولوی محمد شفیع نورستانی گفته است که:« علما میتوانند برای پیدا کردن راۀ حل برای این چالش مفید واقع شوند و یک راه حل پیدا کنند.»
با این همه شورای علمای افغانستان از این نشست خوشبین به نظر می رسد.
در حالی که در این نشست قرار بود علمای جهان اسلام شرکت کنند، اما شورای علمای افغانستان گفته است هرگاه در این نشست علمای کابل واسلام آباد توافق کردند و لازم دیدند نشستی با شرکت علمای جهان اسلام نیز برگزار خواهد شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر