۱۳۹۱ بهمن ۲۴, سه‌شنبه

آگاهان افغان حضور نظامیان امریکایی را یک نیاز می دانند

شماری از آگاهان حضورنظامیان امریکایی را درکشور، تا ده سال دیگر برای با ثبات شدن کشور و نیزدرکار از میان برداشتن چالش های بنیادی در برابرنیروهای افغان، یک نیاز مبرم گفته اند.
این در حالی ست که انتظارمی رود که رییس جمهور اوباما فردا روز چهارشنبه در بارۀ چگونگی ماموریت واشنگتن درافغانستان پس از سال ۲۰۱۴ میلادی، جزئیاتی بدست بدهد.
این آگاهان،حضور دراز مدت نظامی امریکا را درکشور به سود افغانستان گفته اند ونیز در توانمند شدن نیروهای افغان بسیارمهم میدانند.
اکنون موضوع شمار وچگونگی حضور نظامیان امریکایی در افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ ذهن هر کسی را مشغول ساخته است، نظامیانی که در سال های آینده هم در پیکار با هراس افگنی و نیز در کار آموزش نیروهای افغان، نقش مهمی بازی خواهند کرد.
واما اگر شمار کافی از نظامیان امریکایی درافغانستان در سال های آینده حضور نداشته باشند، این کارچه پیامد هایی خواهد داشت.
آگاۀ نظامی، جنرال نورالحق علومی گفته است که:« اگر این نیروها نباشند، نیروهای افغان با چالش های زیادی روبروخواهند شد، باید حمایت سیاسی و اقتصادی ونیز تجهیزاتی این نیروها داشته باشند.»
پیش از این، رییس جمهورکرزی در سفراش به ایالات متحد امریکا شمار نیروهای امریکایی را نه بل چگونگی حضور این نیروها را درافغانستان پس از سال ۲۰۱۴ مهم دانسته است.
آیا حکومت افغانستان با چنین موضعگیری ها، به توانایی های نیروهای افغان باور دارد؟
سخنگوی وزارت دفاع ملی، جنرال ظاهر عظیمی گفته است:« نیروهای افغان آماده شده اند، زمانیکه که می گوییم آنها آماده شده اند پس نگرانی پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان، وجود نخواهد داشت.»
با این همه این نگرانی وجود دارد که هم اکنون نیروهای افغان با چالش های بنیادی روبرو استند و در نبود نیروهای خارجی به ویژه نظامیان امریکایی با چالش های بیشتری روبروخواهند شد.
وجود لانه های هراس افگنان در بیرون ازمرزهای افغانستان هنوزهم تهدید بزرگی برای امنیت آینده کشور شمرده می شود.
معین امنیتی پیشین وزارت امورداخله، جنرال عبدالهادی خالد گفته است که:« نیروهای افغان رشد خوبی کرده اند، اما برای رسیدن به خودکفایی و با ثبات شدن برای یک دهۀ دیگر حضور امریکا و نظامیانش در افغانستان یک نیاز است.»
با این حال، گزارش هایی پخش شده اند که مقام های پنتاگون گفته اند که پس از پایان نقش جنگی ناتو در ۲۰۱۴ نزدیک به ۸۰۰۰ نظامی امریکایی در افغانستان حضورخواهند داشت.
نقش این نیروها در ادامه نبرد با القاعده وحامیان این شبکه و نیز در ماموریت آموزشی نیروهای افغان، بسنده ارزیابی شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر